TEMA
Vise hvordan man arbeider på en datamaskin på et
grunnleggende nivå, samt hvordan et Anti-Virus fungerer. Opplæring i hvordan å
opprette E-Mail og blog. Opplæring i- hvordan man tar Backup og programmer slik
som:
- IFinger
- CD-Ord
- Picasa
- Skydrive
FORSLAG TIL ANNONSE & REKLAME POSTERS
Hvor man annonserer og hva slags annonser man bruker er
veldig relativt i forhold til gruppen man ønsker å nå. Med dette kurset kan det
være på alt fra skole hjemmeside, til å henge opp en annonse i gangen. En
Annonse kan reklamere hva kurset handler om, hvorfor det er nyttig nå, og
hvorfor det kommer til å være nyttig senere. Tema er også relevant.
KRAV TIL MASKINVARE OG PROGRAMVARE
Kravene til maskinvare og programvare er:
- Windows 7 eller 8
- IFinger
- CD-Ord
- Picasa
- Skydrive
- Chrome
- Anti-virus
VELKOMSTBREV
Hei og velkommen til kurs!
Vil ta denne muligheten til å gratulere deg med at du har
tatt initiativ til å bli flinkere til å håndtere både Windows og programvarene
som er oppført på det kurset her, og gi en omfattende informativ forklaring av
hva kurset innebærer.
Når du er ferdig med kurset, vil du kunne grunnleggende
ferdigheter i Windows. Du vil også vite hvordan man organiserer mapper
ordentlig, slik at du vil alltid finne deg frem. Du vil kunne ta en omfattende
Backup av alt du trenger videre, og alt du vil ha med videre i livet, selv
etter harddisken din er kaputt. Du vil kunne redigere bilder på et
grunnleggende nivå, og forandre størrelser på bildefiler. Du vil kunne bruke
Ifinger og CD-ord til programmets fulle funksjon. Du vil vite hva skynettet er.
Du vil også vite hvordan et Anti-Virus er og hvordan det funker.
Ser frem til hyggelig kurs!
Med Vennlig Hilsen,
Magnus Molteberg
MÅLOPPNÅELSE
Se velkomstbrev.
MÅLING AV MÅLOPPNÅELSE
En kjapp spørreundersøkelse for å se hvordan både kurset
var, og om personen som tok kurset nådde målene ved kurset.
Lagring av mapper:
Høyreklikk
i en mappe uten at du faktisk treffer noe annet en bakgrunnen i mappen, så får
du en liste med alternativer. Hvis du ser nedover, så står det «Ny», dra musen
over «Ny» og du får en ny liste. Der finner du noe som heter «Mappe». Trykk på
«Mappe» og du har laget en ny mappe.
Hvordan lagre i mapper:
Hvis du
allerede har filen du skal lagre i en annen mappe, så må du gjøre klar mappen
du skal lagre filen i. Deretter så trykker du på filen, for så igjen å trykke
på den og dra den bort til mappen. Filen er flyttet. Hvis du ikke har filen, må
du velge at filen skal bli plassert i mappen du vil ha den i når du laster ned
eller installerer. Om du laster ned med Chrome o.l. så kan du trykke med høyre
museknapp på nedlastningen og det vil komme et alternativ som heter «Vis i
mappe». Trykk på det, og du vil automatisk komme til mappen hvor filen er, og
rett til filen. Så kan du gjøre det tidligere nevnte for å flytte den. For å
organisere, gjør du akkurat det samme, men først så lager du mapper med navn
som gir informasjon. Slik som, en hoved mappe som heter «Skole», så en mappe
inni den som heter «2IKA», så flere mapper inni 2IKA som har navnet til de
relevante fagene.
Hvor bør man ikke lagre:
Man bør
ikke lagre ting steder hvor man vet man ikke kommer til å finne det. Slik som i
Appdata, Win32, en mappe på skrivebordet du aldri bruker eller lignende.
Anbefaler å alltid lagre i skydrive, dropbox, o.l.
Hvor bør bilder lagres etc:
Man
burde lagre bilder enten på noe skycloud opplegg, slik som nevnt tidligere,
eller i selve mappen som er ferdiglaget fra Windows som heter «Bilder».
Kort innføring i CDord:
CDord er
et program som leser opp tekst mens du skriver den, eller etter, og da hjelper
deg ved at du kan høre etter skrivefeil, o.l.
Kort innføring i I-Finger:
Ifinger
er et snedig program som lar deg søke på norske og engelske ord for å få både
definisjon og den Engelsk/Norske oversettelsen.
Kort innføring i backup og
viktigheten av dette:
Backup
er å lagre filene sine dobbelt opp, men ikke bare det. Man lagrer dem helst et
sted hvor man IKKE mister dem om man mister pc’n sin, harddisken dør eller
lignende. Dette kan man gjøre med ting som Skydrive, Dropbox o.l. Eller en
ekstern harddisk. Dette er ufattelig viktig om man har lyst til å beholde
filene sine, ettersom det med at harddisk dør, man mister pc eller noe annet
går dukken er ikke uvanlig.
Kort innføring i skydrive og
hvordan synking fungerer:
Skydrive
er et program, eller en app, som lagrer filene dine i skyene. Det vil si, de
blir lagret på en server som kan være hvor som helst, eller flere steder. Du
vil alltid ha tilgang til filene dine så lenge du har tilgang til Skydrive
kontoen din. Synking er noe filene dine vil gjøre ettersom du lagrer dem i
skydrive. Det vil si, de blir lastet opp til denne eksterne serveren slik at du
får tilgang til dem på andre PC’er, o.l. De vil også bli lastet opp på mobil
eller hjemmepc’n om du har skydrive der.
Størrelser på filer på bla.
Bilder og andre filer, hvordan reduserer størrelsen?
Størrelsen
på en fil er hvor mye plass den opptar på harddisken din. Du kan se på
harddisken som et rom fult av stoler. Når alle stolene er brukt, så er det ikke
mer plass. Filene er mennesker som setter seg på stolene. Man kan redusere
størrelsen på bilder ved å legge dem inn i et program som f.eks. Picasa, hvor
man kan «Eksportere» bildet for så å sette størrelsen på det, som da blir
oppgitt i Piksler. Jo færre piksler, jo mindre størrelse.
Hva er sikkerhetsoppdateringer,
og hvorfor er det lurt? Hvordan oppdaterer man operativsystemet?
Sikkershetsoppdateringer
er noe Windows gir ut får å tette smutthull i systemet som åpner mulighet for
at støv, eller farlige filer som kan stjele passord og lignende kommer inn i
systemet ditt. Man oppdaterer systemet ved hjelp av å gå til «Control Panel»
eller «Kontrollpanel». Hvis man blar helt ned i kontrollpanel vinduet, så
finner man noe som heter «Windows update», derifra kan man oppdatere
operativsystemet.
Hva er extended skrivebord,
hvordan bruke det og hva er fordelen?
Extended
skrivebord er noe man kan ha hvis man har flere skjermer, eller plugger pc’n i
en prosjektor. Hvis man holder inne Windows knappen på tastaturet (Knapp med
windows logo på) og så trykker på «p» så får man opp alternativer for
prosjektor. Der kan man velge Duplikat eller utvid. Utvid vil da være extended
skrivebord, hvor man da kan dra ting ut av skjermen og det vil dukke opp på
prosjektoren.
Picasa:
For
å ordne bilder i Picasa, må man dobbeltklikke på bildet man skal ordne. Da
kommer man til en ny side i Picasa hvor man har fult av alternativer på
venstresiden av Picasa. Prøv disse ut og se hvordan bildene dine blir fikset
på.
Får
å sette navn på et bilde, eller fjeset til noen i picasa, må man se på
venstresiden der man ser en liste over bildene sine. Det vil stå en lang liste
med forskjellige fjes (om du har noen bilder av fjes) og alle vil stå som
ukjent person. Trykk på der det står «Uten Navn» og du vil kunne navngi alle
uidentifiserte fjes.
For
å gjøre bilder lysere, så må man Ordne bilder. Forklart ovenfor.
For
å Resize’ bilder, så må man eksportere dem. Når man gjør det, så har man
muligheten til å redusere piksler. Dette er størrelsen på bildet, i både
dimensjoner og plass. Dette vil forandrer størrelsen på bildet.
For
å vise størrelsen på bildet, må trykke på det med den høyre museknappen,
deretter velge Egenskaper fra menyen som kommer ned. Prøv å eksporter det samme
bilde og så gjør det samme for å se forskjell i størrelsen.
Utsnitt
av bildet finner du hvor du ordner bilder, som jeg skrev ovenfor.
Dette
gjelder røde øyner også.
Lage Blogg:
E-Mail
For
å lage en blogg må man først og fremst ha en Gmail konto. Du kan bruke din
personlige Gmail konto, men om du ikke har en så er det bare å lage en. Da går
du på www.gmail.com og finner på forsiden der hvor
det står «Opprett Konto»
Når
du har fått laget din Gmail konto, så er det bare å logge inn. Etter du har
logget inn, kan du gå på www.blogger.com og opprette en ny blogg.
Når
du har opprettet bloggen, så må du gå på innstillinger og titte litt på dem.
Der kan du bestemme om bloggen skal være lukket (Kun du og valgte personer som
du velger selv kan se den) eller om den skal være åpen (alle kan se den). Dette
med rettigheter finner du på Innstillinger
> Grunnleggende > Rettigheter.
RSS fil
Hvis
du velger å ha en åpen blogg, kan det være veldig greit å opprette en RSS fil.
Dette er en fil, eller et «script» (Program som kjører automatisk og er veldig
lettvint) Dette oppretter du ved å gå på Utforming
> Legg til gadget (Dette finner du på panelet på høyresiden). Så blar du
nedover det vinduet du får opp og finner noe som heter «Innmatingsfil» Trykk på denne. Når du har trykket på den, får du
muligheten til å skrive inn en nettadresse. Her skriver du adressen til bloggen
din, f.eks. «Einar1ELA.blogspot.com» og resten vil automatisk bli fylt inn.
Adressen må være gyldig, det vil si, det må finnes en internett side med
akkurat den adressen du bruker.
Design
For
å forandre på utseende til bloggen, er du nødt til å trykke på den koblingen på
høyresiden hvor det står «Mal». Her finner du en hel mengde forskjellige
«Themes» til bloggen, eller design. Disse er det bare å trykke på for å
forandre til.
Du
vil også trenge å gjøre bloggen din litt tjukkere i størrelse, som man ser
forskjell på når man går på bloggen. Når du har funnet Malen du vil bruke, og
har valgt den, så må du tilpasse den. Trykk på den oransje knappen som heter «Tilpass». Deretter får du opp en del
alternativer oppe i venstre hjørne av siden du blir sendt til. Trykk på «Juster bredden». Der har du to knapper
du kan dra til sidene. Den øverste, som heter «Hele Bloggen» er den du skal justere. Dra den opp til 1200-1300
piksler. Trykk på knappen helt øverst i høyre hjørne som heter «Bruk i blogg». Du er nå ferdig med
designet på bloggen.
Innlegg
For
å legge til et innlegg, må du trykke på knappen til høyre som heter «Innlegg». Deretter trykker man på
hyperkoblingen hvor det står «Opprett
nytt innlegg». Sett et emne og skriv i vei.
MÅLOPPNÅELSE
Farge boksene som
stemmer overens med hva som er sant i ditt tilfelle
* Jeg
har forstått og kan bruke Ifinger
* Jeg
har forstått og kan bruke CD-Ord
* Jeg
har forstått og kan bruke Skydrive
* Jeg
har forstått hvordan et Virus, og anti-virus fungerer på et grunnleggende nivå
* Jeg
kan opprette- og organisere mapper i Windows.
* Jeg
vet hva Extended skrivebord er
* Jeg
har forstått og kan bruke Picasa
* Jeg
har forstått hvordan- og hvorfor man tar Backup
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar